Warto wiedzieć...

Warto wiedzieć...
Komputer się nie uruchamia

Komputer się nie uruchamia

Zacznijmy od tego, że sformułowanie to może oznaczać wiele objawów (stanów w których może znajdować się sprzęt), które trzeba najpierw zidentyfikować.

Dużo Klientów dzwoni do naszego mobilnego serwisu komputerowego, oznajmiając, że "nie uruchamia się laptop" bądź "komputer nie chce się włączyć" i pyta ile by kosztowała naprawa.

Takie sformułowanie może oznaczać stan gdzie problemem jest sam system operacyjny, który zawiesza się na ekranie ładowania lub przed tym ekranem, może to być też system operacyjny, który załadował już podstawowe składniki i zatrzymał się na próbie wyświetlenia pulpitu pokazując samą strzałkę kursora na czarnym tle. Na ekranie może migać tylko biały kursor (mała pozioma kreska) - stan zaraz przed początkiem uruchamiania się systemu operacyjnego. W niektórych przypadkach występują restarty laptopa, które poprzedzane są wyświetleniem przez bardzo krótką chwilę niebieskiego ekranu (zdarza się tak, że trzeba bardzo intensywnie obserwować monitor, żeby zauważyć jego wyświetlenie). W nowszych laptopach może w nieskończoność kręcić się kółko złożone z przeskakujących kropek - stan, gdzie system operacyjny zapętla się na próbie uruchomienia się. Czasem system operacyjny może nie być w stanie wybudzić się z uśpienia bądź hibernacji.

Wyżej wymienione problemy nie wskazują jednoznacznie na problem sprzętowy. Mogą być spowodowane wadliwie działającym systemem operacyjnym, zainstalowanymi dwoma programami antywirusowymi, nie do końca zainstalowaną aktualizacją systemową itd. Ogólnie rzecz ujmując - problemami z oprogramowaniem.
Niestety przyczyną problemów z oprogramowaniem może być uszkodzenie sprzętowe. Bardzo często jest to uszkodzenie dysku twardego. Uszkodzenie o tyle groźne, że może powodować utratę danych - dokumentów, zdjęć. W takim przypadku im więcej prób uruchomienia czy to laptopa czy komputera stacjonarnego zostanie podjęte tym większe uszkodzenia mogą zostać poczynione uszkodzenia a co za tym idzie zgranie całości danych będzie trudniejsze.

W przypadku zarówno laptopów jak i komputerów stacjonarnych po wciśnięciu przycisku zasilania może dojść do włączenia sprzętu (diody się zaświecają, słychać wentylatory, czasem również dość głośno pracujący dysk twardy) natomiast ekran pozostaje przez cały czas czarny (całkowicie czarny - bez białych strzałek, kursorów, ikon na czarnym tle). Takie zachowanie oznacza problemy sprzętowe. Tutaj również przyczyn może być bardzo wiele. Począwszy od wypięcia się kości pamięci z gniazda na płycie głównej, przez zwarcie w portach USB, zablokowany układ BIOS poprzez poważniejsze uszkodzenia takie jak uszkodzenie karty graficznej (zarówno w komputerze stacjonarnym jak i laptopie) bądź któregoś z układów płyty głównej.
W przypadku problemów z włączeniem się laptopa trzeba zwrócić uwagę na taśmy łączące klawiaturę i touchpad z płytą główną ponieważ mogło dojść do ich poluzowania w gniazdach na płycie głównej.

W przypadku komputera stacjonarnego należy zacząć od wypięcia peryferiów (klawiatury, myszy, drukarki) później zwrócić uwagę na połączenia podzespołów wewnątrz jednostki. Problemem może również okazać się zasilacz nie dający stabilnego zasilania poszczególnym podzespołom komputera.

Gdy laptop w ogóle nie reaguje na próby włączenia zaczynamy od sprawdzenia zasilacza, kabla łączącego zasilacz z gniazdkiem elektrycznym oraz przepinamy zasilacz do innego gniazdka. Może być konieczna wymiana gniazda zasilającego.

W przypadku braku reakcji na włączanie w komputerze stacjonarnym należy zacząć od przepięcia kabla zasilającego do innego gniazdka elektrycznego i ponownego wpięcia tego kabla do zasilacza. Może się zdarzyć, że połączenie kabla zasilającego i zasilacza jest zbyt luźne - należy wtedy wymienić kabel.

Dane firmy

KOMP-ANIA Piotr Dalach

ul. Skrzatów 2/74
20-633 Lublin
LSM (okolice ul. Zana i ul. Filaretów)

NIP: 798 140 81 86
REGON: 061431340


Informacja

Ze względu na przyjętą formę działalności (serwis mobilny) siedziba firmy nie jest przystosowana do przyjmowania klientów. Gdyby jednak chcieli Państwo dostarczyć do nas sprzęt osobiście, bardzo proszę o wcześniejszy kontakt telefoniczny celem umówienia terminu.


Pobierz program do pomocy zdalnej


Wizytówka w Google

Zobacz naszą wizytówkę w Google:
KLIKNIJ TUTAJ